לא אפריע לכם יותר מדי בשגרת החיים הקדושה שלכם. משום מה, אין לי ספק שאתם נהנים שם בחוץ, במזג האוויר החצי שרבי ומגעיל הזה שהבריח אותי בחזרה אל מנעמי הלשכה הנשיאותית אחרי זמן קצר מהמתוכנן.
סתם אנקדוטה, אוקיי?
אוקיי.
אתמול אמר לי יואב בורוביץ' מ"הארץ" בראיון הרדיופוני, שהמדיסון סקוור גארדן בניו יורק הוא כמו מכה של הכדורסל. היום אני קורא ציטוט של עודד קטש שאומר, שהאולם הזה נחשב סוג של מכה.
פתאום נשמע לי מוזר. האין אנו עם סגולה יותר? נגמרו לנו הדוגמאות מבית? למה יהודים כשרים וטובי לב משתמשים בעיר המוסלמית מערב הסעודית כדרך מוצלחת לבטא את מה שברצונם לומר?
אני מניח שהבעיה העיקרית בהקשר הזה היא, שבית המקדש נחרב ואין לנו מקבילה אותנטית ואמיתית למכה של העולם המוסלמי, אבל יש מוצא: למה, בעצם, אנחנו לא משתמשים בכותל המערבי כדוגמא? מה יכול להיות כל כך רע, אם קטש היה אומר שהמדיסון סקוור גארדן הוא סוג של כותל מערבי בעולם הכדורסל?
תחשבו על זה: הרי כל בני העם הנוהים אחר אלילם ומאמצים את דבריו, היו הופכים את הכותל למטבע לשון ומוצאים בו תחליף יותר מראוי למכה של הכדורסל. עם הזמן, זה היה הופך לביטוי מושרש.
יכול להיות שזה השתרש גם בגלל שלמכה מגיעים הרבה יותר עולים לרגל מאשר לירושלים. מה לעשות, יש יותר מוסלמים מאשר יהודים בעולם, אבל ממתי הכמות קובעת?
נוכחותנו כאן, במקום הזה, היא לא סוג של הוכחה שהאיכות חשובה מהכמות בסופו של דבר?
בקיצור, פתאום מכה עניינה אותי, אז עשיתי מה שעושה כל אחד. רץ אל האנציקלופדיה הסמוכה, מוריד מהמדף את הכרך המאובק הרלוונטי ומאתר את הערך.
סתם, פשוט נכנס לויקיפדיה.
מכה (مكة المكرمة) היא עיר בערב הסעודית שהינה הקדושה ביותר באיסלאם, ובה נמצא מבנה הכעבה, שבו ניצבת האבן (כצורת קוביה) השחורה.
מכה היתה עיר מסחר חשובה לשבטים הערביים בזמן בו מוחמד נולד בה בסביבות 570 לספירה. מדי שנה באים למכה כשלושה מיליון מוסלמים לעליה לרגל, חג'.
ב-629 צעד מוחמד עם 2,000 איש למכה, הקיף את הכעבה 7 פעמים, נגע במקלו באבן השחורה ואמר: "אין אלוה מבלעדי אללה" (נורא דומה לרבי פנחס הגרשוני ולדורון שפר, שטוענים שאין עוד מלבדו ומכוונים ליושב במרומים, לא?).
ההתנהגות המסודרת של אנשי מוחמד עשתה רושם על חלק מבני שבט קריש והם החליטו למנותו למצביא עליהם, אז הבין מוחמד שבידו לכבוש את מכה.
הוא חזר לאל-מדינה וב-630 יצא עם 5,000 לוחמים למכה, בטענה שאחד השבטים הפר את הסכם שביתת הנשק. אבו סופיאן הבין שאין טעם להתנגדות ופתח את שערי מכה. מוחמד הרג רק את ראשי אויביו וניפץ את הפסילים בכעבה, אך השאיר את האבן השחורה וציווה כי מעתה רק מוסלמים יוכלו להיכנס למכה.
בשנת 1916 חוסין בן עלי הכריז על עצמו כעל מלך חג'אז והפך עצמו לח'ליף. בשנת 1924 נכבשה מכה בידי אבן סעוד מידי השושלת ההאשמית ששלטה עד אז בעיר.
נאה כרפאל. באמת מעניין. אבל למה לבורוביץ' ולעודד קטש להשתמש במכה כדי להסביר מהו בעיניהם המדיסון סקוור גארדן? תמהתי ממושכות ונואשות ולא הבנתי. מעתה אמרו: המדיסון סקוור גארדן הוא הכותל המערבי, או הירושלים של הכדורסל. יושב עלינו קצת יותר טוב ויותר נכון, אני חושב, גם אם זה לא הכי קריטי בעולם.