גיורגי מלאדנוב - תותחן מהלך להנאתו
תאריך לידה: 11/05/1962


בשעת כתיבת השורות גיורגי מלאדנוב הוא התותחן הזר ה-40 ברשימה. מספר עגול, מספר יפה. יום אחד רחוק נגיע ל-100. אם נחיה, כמובן.


אחת המטרות המוצהרות של החיל היא לצאת מהשבלונה ולהימנע מצפוי. כלומר, דומיניק ווילקינס, עם כל רזומה ה-NBA שמאחוריו עם גביע אירופה כשחקן פנתינאייקוס בידיו – הוא לא ומלאדנוב כן?


כן.


בינתיים, ועד להודעה חדשה, דומיניק ווילקינס לא כן. הוא יגיע, זה ברור. אבל הנה, עובדה, יצא שמלאדנוב מגיח לפניו. אין חוקים, אין כללים.


מזה זמן שאני זומם על הכנסתו של הגארד המיוחד הזה, אחד המסקרנים שיצא לי לראות. בעונת 1995/96, והימים הם ימי גיל 'והתרגיל' בהפועל גליל עליון, התארחה כאן קבוצה בולגרית בשם פלבן למשחק בגביע אירופה למחזיקות גביע, או איך שקראו למפעל הזה.


הגיע מין רכז חצי חתיאר, בן 34 בערך, שיחק בהליכה – פשוט בהליכה – וסיים עם 33 נקודות ו-10 אסיסטים. התברר שמדובר במלאדנוב האגדי, 1.92, המצוי לקראת סוף הקריירה. בעבר הוא קלע 54 נקודות במשחק גביע אירופה, וגבול ה-40 נפרץ על ידו לא פעם וגם לא פעמיים או שלוש.


משחקים שבהם הוא מגיע 20 פעמים לקו העונשין, או לוקח 15 או אפילו 20 שלשות, לא היו חריגים. ב-2001, תקופה בה חימקי מוסקבה היתה עדיין קבוצת שוליים שלא הכירה מקרוב את היורוליג, מסר מלאדנוב במשחק מולה 13 אסיסטים.


שחקן מאוד מיוחד. מאוד. לא רק במובן שכולם ידעו מה הוא עומד לעשות ולא הצליחו לעצור אותו, ולא רק בטווח הקליעה הנרחב שלו, אלא בעיקר בשקט הנפשי, ביכולת לעמוד תחת לחץ ולהעניש על כל טעות וגם בדרך בה שיחק: לא אתלטי אלא חכם. לא מהר אלא לאט. הכדור דבוק לו ליד ועל פיו ישק דבר. ממש ככה. הכדורסל אחר היום, אין דברים כאלה יותר.


מה פתאום נזכרתי בו ככה באמצע החיים? התברר משיטוט במקומות הראויים לשוטט בהם, שנכון להיום, יולי 2010, מלאדנוב הוא מאמן נבחרת הנוער של בולגריה. וזה נאה.


האיש שיחק עד גיל מאוחר מאוד ובגיל 39 רשם את הפעילות האחרונה שלו עם הנבחרת הבולגרית – מוקדמות אליפות אירופה 2003. הוא ירד לסדר גודל של 26 דקות במשחק, בעוד בצעירותו נהג לשחק 40 דקות בכל פעם שהתאפשר. את הקמפיין הזה הוא סיים עם 15.3 נקודות במשחק. 20 נקודות נגד ליטא, 29 ו-10 אסיסטים נגד אוקראינה, 33 נגד הולנד. בגיל 39, כן? ביצוע הגנה לשמה, כמקובל אצל שחקנים מהסוג הזה, היתה בעדיפות נמוכה בלבד.


אחורה בשנים אל המפגש הכפול נגד גליל עם פלבן (ברוב הקריירה הוא שיחק בלבסקי סופיה):


85:91 לבולגרים במשחק הביתי, עם 28 נקודות ו-5 אסיסטים של מלאדנוב. 110:118 לגליל עליון במשחק שסגר את שלב הבתים (27 נקודות למארק קארבר, 19 ו-7 אסיסטים ל'תרגיל'), מלאדנוב כאמור עם 33 ו-10 אסיסטים במשחק הזה.


מתוך 85 דקות בשני המשחקים האלה, הוא שיחק ב-79 וקלע 21 מתוך 22 מקו העונשין. איזה אליל, יאאא אולוהייים!


אגב, משחק מעניין נרשם פעם בין לבסקי סופיה לפנתינאייקוס. ניקי גאליס היה כבר ממש-ממש בסוף הקריירה, בעוד מלאדנוב היה נער בן 31. היוונים ניצחו בבולגריה בקלות, 68-84, עם 28 נקודות ו-5 אסיסטים של גאליס. הבולגרי החזיר 31 נקודות ו-6 חטיפות.


ככל הידוע לי, האיש לא שיחק מעולם בקבוצה מחוץ לגבולות בולגריה. ימים אחרים, שחקן של פעם. סביר להניח שהפסיד רוב הזמן, ככל שמדובר במשחקים בינלאומיים נגד יריבות מבחוץ, אבל תותחן כמותו, שקול, רגוע, יודע את העבודה ובעיקר כזה שיש לו רשות לזרוק בכל פעם שירצה, לא רואים כל יום.


מעכשיו מלאדנוב הוא חבר בחיל התותחנים של כדורסלע-האתר, הבולגרי הראשון לעשות זאת. כן, לפני דומיניק ווילקינס, ראיתם מה זה? ככה יצא.

 
 
 
 
Powered By Art-Up