זוראן סטבאנוביץ' - סוסון מודל 1992
תאריך לידה: 03/07/1970



קצת קשה להשיג פרטים על זוראן סטבאנוביץ' ממרחק השנים, אבל דמותו לא תימחק מהזיכרון. האיש הגדול מאוד הזה, כמעט חבית בשיא משקלו, הגיע לכאן עם פרטיזן בלגרד בעונת 1996/95 ושיחק נגד הפועל גליל עליון. כנראה שנכלל גם בסגל של פרטיזן למשחק נגד הרצליה מספר חודשים מאוחר יותר. עדות ממשית, מבלי לחפור בארכיונים מצהיבים, אין.


מעבר לזה, אם תרצו ואם לא, אם אתם זוכרים או לא, יודעים או לא, הוא אלוף אירופה עם פרטיזן ב-1992. כן, עם כל הדנילוביצ'ים והאוברדוביץ'. האליפות ההיא מהסל בסיום של סשה דג'ורג'ביץ' בגמר מול חובנטוד בדאלונה בפיינל פור באיסטנבול.


אחד-אחד, ראשון ראשון וקודם כל ההקשר הישראלי.


סטבאנוביץ', סנטר של 2.06, יליד 1970, הופתע יחד עם כל חבריו לפרטיזן כשהפועל גליל עליון, אותה אימן אז דייויד בלאט, הגיעה לסרביה למשחק במסגרת מוקדמות מפעל אירופי וניצחה את מירוסלאב בריץ', דיאן קוטורוביץ', דיאן טומאשביץ', ראטקו וארדה, דראגן לוקובסקי ואחרים, שהגיעו די רחוק בהמשך הקריירה. ודאי ביחס למרבית השחקנים של גליל ששיחקו מולם, ובהם גם גיל 'והתרגיל' סלע. סטבאנוביץ' סיים את המשחק ההוא עם 8 נקודות ו-6 ריבאונדים ב-27 דקות.


אחר כך הגיע הגומלין ופרטיזן, שנחשבה לקבוצה טובה ומוכשרת בהרבה, לקחה ללב את ההפסד ההוא והגיעה לכפר בלום שהיה מלא לחלוטין כדי לסגור עניין, וזה בדיוק מה שקרה. במחצית הראשונה עוד היה צמוד, רק שתיים הפרש לסרבים, אבל בחצי השני באו לידי ביטוי כל פערי הכוחות, הבדלי הרמות והיכולות האישיות. ובקיצור, נגמר ב-23 הפרש לפרטיזן. סטבאנוביץ' סיים עם 7 נקודות, 2 ריבאונדים ו-2 אסיסטים.


גליל לא עלתה הלאה, אבל פרטיזן כן. בהמשך הדרך הם פגשו את בני הרצליה בה שיחקו בין השאר ג'ון הדסון, דייויד ת'רדקיל רב ההוד והחסד, ליאור ארדיטי ואמיר כץ, אבל כאן סטבאנוביץ' לא שותף. אולי כי בינתיים, בין גליל להרצליה, נכנס לרוטציה של פרטיזן פרדראג דרובניאק שתפס לו את המקום והקבוצה הזו העמידה קו גבוהים שכלל גם, כאמור, את קוטורוביץ' וטומאשביץ'.


איפה בדיוק אפשר לתת כאן דקות גם לסטבאונביץ'? חלקו הלך ופחת ובמשחקים רבים הוא לא שותף. ומי יודע, אולי אפילו שוחרר לקבוצה אחרת בחלק המאוחר של אותה עונה.


כך או אחרת, אחרת או כך, בלגרד ניצחה את הרצליה פעמיים, כולל במשחק בארץ שבו קלע כץ 53 נקודות. מה ששמעתם, כן.


אחורה בשנים אל אותו פיינל פור והזכייה בגביע אירופה לאלופות. גם אז, 1991/92 כאמור, היה סטבאנוביץ' חלק מפרטיזן. חלק לכל דבר ועניין אפילו, כשהוא צעיר מאוד וכנראה שגם פחות סוסון מאשר מספר שנים מאוחר יותר כשהתגלגל ברחבות הסלים בכפר בלום.


בעונת הזכייה האירופית הוא שותף ב-19 משחקים וקיבל כ-20 דקות בממוצע למשחק. ממוצעי העונה שלו היו 8.2 נקודות ו-5.1 ריבאונדים ומה אתם יודעים, יש היום שחקנים שמקבלים על מספרים כאלה מיליון יורו בלי למצמץ. בחיי. לא אז. לא בפרטיזן, בכל אופן.


מפגשים מול קבוצות ישראליות לא היו לו באותה עונה, אבל בגמר גביע אירופה רבותי וגבירותיי (אני יודע שגם אתן כאן לפעמים) הוא שיחק 25 דקות, וסיים עם 6 נקודות ו-4 ריבאונדים. סולידי. הרביץ גם שלושה דאבל-דאבל לאורך העונה ההיא. בקיצור, מעטים בלבד זוכרים אותו, אבל כאן, בכדורסלע-האתר, הוא זוכה כעת בחיי נצח אפילו מבלי שביקש.


לא כל כך ברור היכן הוא כיום, וגם צילומים שלו כמעט שאין ברחבי הרשת. סיבה זו לא תמנע מאיתנו, אפילו תדרבן, להציגו כאן כחבר של כבוד וכמחזיק גביע אירופה לאלופות. שב נא עמנו, סטבאנוביץ'. אמנם באיחור, אבל עדיף מאשר לעולם לא.

 
 
 
 
Powered By Art-Up