ואסקו אבטימוב - סוסון מגזע עץ בולגרי
תאריך לידה: 30/05/1977


בהגיעי לפיינל פור של הליגה הבלקנית באפריל 2012 בגן נר-הישוב, נתקלתי לפתע בחבר המכובד ואסקו אבטימוב, הסנטר של לבסקי סופיה. והרי בולגרי זה סוסון יאור הינו, ותיק מאוד, ידוע ומוכר ברחבי הכדורסל האירופי ואף במרחביו. וברוחבו גם, יש לומר. האם ייתכן שנשתכח מלבי ואסקט אבטימוב אחרי כל השנים האלה וטרם זכה לפינה נוחה וחמימה בביצת סוסוני היאור של כדורסלע? נו, מתברר שכן.

ערב קשה עבר אבטימוב בגמר הליגה הבלקנית מול סוסון יאור אחר, ג'וזף ג'ונס, שסיים עם 22 נקודות ו-12 ריבאונדים בדרך ל-41 נקודות מדד ותואר ה-MVP של משחק הגמר. בסופו של דבר, סמוך לסיום, הוא יצא בחמש עבירות אבל גם כאשר שיחק לא יכול היה לעצור את ג'ונס שסיים עם 9 מ-13 והרביץ גם 3 גגל'ך על יריביו. פלג הגוף העליון עודנו חזק מאוד, לא נכחיש זאת, אבל בגיל 35 הרגליים כבר לא זזות מהר, מה לעשות. לידו אפילו סוסון כבד כמו ג'ונס נראה קל תנועה שעה שהוא לוקח חצי צעד לאחור או קדימה ומשחרר זריקה נוחה.

אבטימוב הוא חתיכת סיפור, אבטימוב. ככל הידוע הוא הכדורסל היחיד שהופיע בשתי נבחרות לאומיות, הן בזו של בולגריה והן בזו של צרפת. נולד בבולגריה אמנם, אבל בגיל צעיר עקר עם משפחתו לצרפת או משהו, ובהמשך עבר לשחק באוניברסיטת נורת' קרוליינה הידועה עד מאוד ועד בלי די ועד אין קץ. כשסיים שב לאירופה לקריירה ארוכה במיוחד ולא השאיר מקום יבש: ספרד, צרפת, איטליה, יוון, בכולן עבר. ממארוסי ועד סקיפר בולוניה, מסביליה ועד וילרבאן, מחימיק באוקראינה ועד מיטלדויצ'ר בגרמניה. ועוד ועוד.

אביו, איליה, היה שחקן ידוע מאוד. גם אחיו איליאן הצעיר הוא כדורסלן. שמו המקורי הוא אגב ואסיל, ואסקו הוא הכינוי. האם מוצאים בני העם ובנותיו דמיון מסוימים בין השמות ואסיל, איליה ואיליאן? אותיות אהו"י שולטות כאן, לא נכחיש זאת. ואף הל' מככב היטב. מעניין, מעניין.

כך או אחרת, אחרת או כך, ולא שעקבתי, מדברים על מאבק רציני מאוד של הבולגרים במוסדות פיב"א כדי לאפשר את השתתפותו של אבטימוב בנבחרת הבולגרית לאחר שכבר הופיע בצרפתית קודם לכן. עם הצרפתים הוא שיחק מול עיניים נשיאותיות באליפות אירופה בטורקיה בשנת 2001, וכבר אז היה חתיכת סוסון-שור בלתי רגיל וריבאונדר מצוין. ראש גדול, זרועות עבות, גזעי עץ במקום רגליים. שמונה שנים אחר כך שיחק תחת רבי פנחס הגרשוני בנבחרת בולגריה באליפות אירופה בפולין.

מאחר שהצרפתים נתנו הסכמתם נותר לשכנע את ראשי פיב"א. ואציין בזהירות רבה כך: אומרים האומרים ומספרים המספרים ומדווחים המדווחים וטוענים הטוענים, כי נוכחותו של הבולגרי קוסטה אילייב בצמרת הפוליטיקה-העסקנית בהיותו המנהל הספורטיבי של פיב"א-אירופה, ודאי שלא הפריעה למהלך.

על סמך יכולת הריבאונד הנהדרת של אבטימוב, גם אם בלי לבדוק, קל לשער שסוסון יאור זה הוביל כמעט כל קבוצה בה שיחק בריבאונדים. אולי בכולן. גם נגד ג"ג הפקות ואירועים בע"מ הוריד 10 ריבאונדים ב-25 דקות. ואגב, סגנון הזריקה שלו מעניין. הוא נוטה להשליך את הכדורים מלמטה בקשת עדינה ונאה כרפאל. כבר ראינו שחקנים שמשתמשים בזריקת סבתא מקו העונשין. אבל סנטר? מתוך הצבע? וואה וואה ווי וואה.

סמוך לסיום הקריירה ואסקו אבטימוב, חתיכת סוסון יאור אמיתי, זוכה במקום של כבוד בין סוסוני עולם הכדורסל. כשיפרוש לחלוטין יוכל לשרוץ עמנו כאוות נפשו, משל היינו דירת נופש מזמינה בחופשת קיץ קורצת.

 
 
 
 
Powered By Art-Up