גרי אקשטיין
תאריך לידה: 18/08/1948
תאריך פטירה: 20/09/2021


על מותו של גרי אקשטיין קראתי לעת ליל בשיטוט באתר N12, מחפש אחר סקופונים כלשהם –לא משנה באיזה תחום. צביטה בלב, לא נכחיש זאת. לא שהכרתי, לא שפגשתי, לא שדיברנו ולא שהייתי בהופעה שלו, אבל מי מבני גילי פלוס-מינוס, ואני מאמין שגם ברדיוס רחב מזה, לא זמזם את קפטן ג'ק שמפליג למרחק? ומי לא הלך איתו לבית שאן בזמנו?

אודה ולא אבוש, או שמא אבוש מבלי להודות, כי לא הכרתי שום דבר מהדברים המוקדמים שאקשטיין היה מעורב בהם. בכתבות למיניהן לאחר מותו הוזכרו להקות כמו המטריות, הנסיכים, הכוכבים הכחולים, כובשי הקצב ועוד, בהן היה מעורב. לחרפתי – לא מכיר אף אחת מהן. במבט לאחור, מאוד לאחור, אני חושב שהשיר הראשון שלו שהכרתי הוא "היה לי טוב" כשהקים את "קליידוסקופ" ב-1976. אבל הפריצה הגיעה אחר כך, בערך שנה מאוחר יותר, עם "קפטן ג'ק מפליג למרחק כל היום, בלילות העוגן נזרק – זמן ללגום".

כגיטריסט מוכשר הוא ניגן לצד רבים, היה פעיל מאוד בעיבודים והקלטות, אם זה לצד זוהר ארגוב, שלום חנוך, צביקה פיק או להקת "גן עדן". זוכר גם את הדואט שלו עם שלמה ארצי ל"ופתאום כשלא באת".

הוא הקליט ועיבד והלחין וכתב, ועשה כל כך הרבה דברים מאחורי הקלעים, שאת רובם המכריע אני לא זוכר או לא מכיר. עיון קל בויקיפדיה הקרובה למקום מגוריכם תסגיר הכל, יש להניח ולהניח יש. ממליץ (גם לי) לקפוץ לשם בהזדמנות כדי להיזכר ולהרחיב את הדעת.

כילד צעיר, סוג של נער, אני זוכר אותו בעיקר מהשירים שלו כסולן: "בוגי איתי הלילה", "היום זה היום", "רוח סתיו" (לא אותה רוח סתיו של אריק איינשטיין) ו"אני הולך לבית שאן" – שתפס חזק, לא נכחיש זאת. הותיר רושם של גיטריסט מעולה, מין רוקיסט אמריקאי על סף הפולק, הקאנטרי בוי או משהו כזה. אני באמת לא מכיר את הדברים המאוחרים שיצר, אבל עושה רושם שעבד כמעט עם כל מה ומי שזז בשנות השבעים, השמונים והתשעים וגם לאחר מכן, כאשר התרחק מהזרקורים והפנסים, לא מיהר לוותר או להפסיק לעבוד.

נפטר ממחלת כליות בגיל 73.

 
 
 
 
Powered By Art-Up